Jaksamisen ABC

Kun minulle 3 vuotta sitten puhuttiin rankasta yrittäjyydestä ja lepopäivien tärkeydestä lähinnä vaan naurahdin ja mietin ettei koske minua.

Jokaisella meillä on kuitenkin rajallinen kapasiteetti jaksamista käytettävissä. Yksi jaksaa kovaa tahtia, vähiä yöunia, huonoa ruokaa pidempään kuin toinen. Kaikilla rajaa tulee kuitenkin jossain kohtaa vastaan.

Minulla on muutama hyvä luonteenpiirre liittyen jaksamiseen kovankin paineen ja stressin alla. Olen luonteeltani kunnianhimoinen, kun haluan johonkin panostaa, en anna itselleni armoa. Sensijaan asiat jotka minua ei kovin kiinnosta minun on helppo sivuuttaa.

Poissa silmistä, poissa mielestä onnistuu minulta helposti. Tämä saattaa olla oma tieni pelastukseen jaksamisen kanssa. Pystyn elämään tiskivuoren kanssa vaikka viikon. Priorisoin tällöin itseni muihin juttuihin, vaikka lukemiseen ja lepäämiseen.

Koetko sinä olevasti väsynyt? Onko kenties asioita joita ei tarvitsisi hoitaa niin hyvin kuin tällä hetkellä hoidat?



Nyt kerron sinulle viisi vinkkiä joilla takaat itsellesi paremman jaksamisen.

1. Panosta uneen

Väsynyt mieli ei ole hyvä mieli. Väsynyt keho ei ole hyvinvoiva keho. Rakasta unta ja panosta siihen. Pystytkö menemään aiemmin nukkumaan? Voisitko ottaa päiväunet? Hyvä uni = hyvä olo.

2. Ota itsellesi omaa aikaa.

Kukaan ei lopulta pysty huolehtimaan sinusta ellet sinä itse. Harrasta, liiku, ulkole. Tee asioista joista juuri sinä pidät, älä niitä joita sinun odotetaan tekevän tai pitävän. Sinun ei myöskään tarvitse hoitaa kaikkia asioita täydellisesti. Pyykit voi pestä huomennakin.

3. Syö

Mitä väsyneempi olet, sitä enemmän ja paremmin sinun tulisi syödä. Älä kituuta turhanpäiväisillä dieeteillä, koita syödä monipuolista kotiruokaa, vihanneksia, hedelmiä jotka tukevat hyvinvointiasi. Helposti väsyneenä roskaruoka viettää puoleensa, mutta koita valita myös terveellisempiä vaihtoehtoja, kehosi ja mielesi kiittää sinua näistä!

4. Vähennä somen käyttöä

Näin saatat huomata kuinka paljon enemmän sinulla jääkään aikaa muihin juttuihin tai vaikkapa kohtaan yksi eli nukkumiseen. Minulla on käytössä YourHour- sovellus joka mittaa päivittäistä ruutuaikaani ja eri sovelluksissa vietettyä aikaa.

5. Tapaa ystäviä

Tämä on kohta jossa minulla on näistä ehdottomasti kaikkein eniten petrattavaa! Puhelu rakkaan ystävän kanssa tai kahvihetki äidin kanssa antaa hurjan paljon hvyää oloa elämään. Kokeile vaikka!

Minusta mahtavinta on ollut tajuta että ei elämälle ole olemassa mitään valmiita sääntöjä. Olemme itse oman elämämme herroja ja meillä on valta tehdä siitä juurikin sellaista mitä itse haluamme ja voimme.

Uskalletaan rikkoa hieman sääntöjä ja voida hyvin!

xoxo nina


Comments

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.